De spelers kruipen in de huid van kwakzalvers die elk hun eigen ‘wondersoep’ proberen te brouwen. Deze sketchy mengsels moeten spelers op de jaarlijkse bazaar met zoveel mogelijk winst verkopen. De kwakzalvers van Kakelenburg is een zogeheten bagbuildingspel. Dit houdt in dat iedereen begint met een vaste set spelelementen (kaarten, fiches, etc.). Gedurende het spel krijg je nieuwe elementen en kan je soms nutteloze elementen weer weg doen.
Kakelenburg spelregels
Je kunt het spelletje spelen met 2 tot 4 kwakzalvers en een potje neemt ongeveer 45 minuten in beslag. The Game Room neemt de grote lijnen van de spelregels met je door. Voor extra duidelijkheid kun je de video met Kwakzalvers van Kakelenburg uitleg bekijken van 999 Games.
Voorbereiding
Voordat het spel echt van start kan gaan, moeten het speelmateriaal goed worden klaargelegd. De speler die als laatste iets heeft gekocht, wordt startspeler in de eerste ronde. De startspeler schudt de 24 waarzeggerijkaarten en maakt hiervan een gedekte stapel. Haal het scorespoor tevoorschijn en leg deze op tafel. Pak de gele vlam (rondeteller) en plaats deze op veld 1 van het rondenspoor. Leg nu de 4 fiches “0/50 zegels” met de “0” naar boven op de 4 zegelvelden. Leg de robijnen en de dobbelsteen als voorraad naast het scorespoor. Nu is het tijd om alle ingrediëntenfiches (met uitzondering van de witte) te sorteren. Dit gebeurt op basis van de waarde op fiches, dus niet op basis van kleur. Als het goed is krijg je 3 groepen ingrediëntenfiches.
Leg vervolgens het zwarte en oranje ingrediëntenboek op tafel. Deze boeken zijn in elk spel nodig. Daarnaast leg je eerst uitsluitend het groene, blauwe en rode boek van een set open op tafel. Het gele en paarse boek komen gedekt aan de rand van de tafel te liggen. Om drankjes te kunnen brouwen, krijgt elke speler 1 ketel, 1 buidel en de scoresteen in de kleur van zijn ketel. Deze scoresteen wordt geplaatst op zijn fiche “0/50 zegels” van dezelfde kleur. Iedereen krijgt een aantal ingrediëntenfiches om mee te beginnen. Voor de exacte verdeling kun je de officiële spelregels in PDF raadplegen.
Het spelverloop
De Kwakzalvers van Kakelenburg wordt gespeeld in 9 ronden. De vlam op het rondenspoor geeft aan welke ronde op dit moment gaande is. Elke ronde begint met het trekken van een waarzeggerijkaart. Is de kleur van de kaart paars? Dan dient de actie direct uitgevoerd te worden. Deze actie geldt voor alle spelers! Bij een blauwe waarzeggerijkaart wordt de actie pas aan het einde van de ronde uitgevoerd. Elke gepakte kaart wordt open naast de trekstapel neergelegd. Op deze manier ontstaat een aflegstapel.
Drankjes brouwen
Alle spelers stoppen hun startingrediënten in de zwarte buidel en trekken tegelijkertijd hier één fiche uit. Het getal (1,2, 3 of 4) wat op dit fiche staat, zet je voorbij je druppel op het getallenspoor van de eigen ketel. Wanneer je nog een ingrediëntenfiche trekt, tel je de stappen vanuit het vorige fiche i.p.v. vanuit de druppel. Er zullen gaten ontstaan tussen de fiches (dat is niet erg!) welke niet meer gevuld mogen worden. Let op: komt de waarde van jouw knalerwten ( de witte fiches) boven de 7, dan is het foute boel en ontploft jouw ketel. Dit betekent dat je even uit de running ligt en geen nieuwe fiches meer mag trekken.
Naast getallen hebben ingrediëntenfiches ook verschillende kleuren. Deze hebben zeker een functie. In de ingrediëntenalmanak staat in detail beschreven welke acties bij welke kleur fiches horen. Aan witte en oranje fiches zijn geen acties verbonden.
Na het trekken en leggen van een fiche moet je beslissen of je nog een fiche uit jouw buidel trekt of dat je stopt, bijvoorbeeld omdat het risico op ontploffing te groot is. Heeft iedereen besloten om te stoppen of zijn spelers daar door een ontploffing toe gedwongen, dan volgt de puntentelling.
De puntentelling
Het veld direct na het als laatste getrokken fiche van een speler is zijn puntentellingsveld voor deze ronde. Op hetscorebord staan alle punten die je moet doorlopen om de puntentelling af te ronden. Het eerste punt is de dobbelsteen, gevolgd door de acties met de fiches, de robijnen en overwinningspunten. Tot slot mogen spelers 1 of 2 fiches in verschillende kleuren kopen.
Einde van de ronde
Aan het einde van een ronde mogen spelers tegen betaling van robijnen de volgende acties (ook meermaals) uitvoeren:
Druppel vooruit zetten: betaal 2 robijnen om jouw druppel 1 veld vooruit te zetten
Fles vullen: betaal 2 robijnen om jouw fles weer te vullen. Een volle fles kan de volgende ronde weer ingezet worden.
Tot slot neemt iedere speler zijn rattensteen uit de ketel en legt deze weer op de kleine schaal. De persoon links van de startspeler, is de volgende startspeler en mag dus de nieuwe ronde beginnen met het trekken van een waarzeggerijkaart. Zet de gele vlam op het rondenspoor 1 veld vooruit. Nu kan de volgende ronde beginnen!
Einde van het spel
Na 9 ronden is het spel afgelopen. Degene met de meeste overwinningspunten wint het spel. Is er sprake van gelijkspel? Dan is de winst voor de speler die in de laatste ronde een vollere ketel had.