Skip to content

De verloren legende – “Donkere tijden”

Januari, 2023
De teams gaan weer een nieuwe strijd aan in het land van Andor.
Dit keer Faye & Pe: team Paye, als Chada, de boogschutter uit het waakzame woud. Hans & Lilly: team Lilans, als Kram, de dwerg uit de diepe mijnen. Sterre & Roos: team Roserre, als Mairen, de krijger uit het rietland.

Alle regels van het basisspel zijn van kracht, behalve als er anders wordt vermeldt. Het speelbord en de karakters worden uit het basisspel gehaald. Wel krijgen we er een paar nieuwe voorwerpen bij:
De uil: Helden kunnen de uil sturen met een onbeperkt aantal klein voorwerpen van de ene speler naar de andere, de uil wisselt dan van heldentableau. Ook kan de uil een dwergendeur opendraaien (hier later meer over).
Dwergenlaarzen: voor 1 uur op het dagspoor kan een held twee velden bewegen in plaats van één, hij kan daarbij alleen geen andere speelstukken meenemen.
Houweel: de houweel kan voor 1 uur op het dagspoor rood ijzersteen verwijderen (hier later meer over). Ook kan het worden gebruikt in een gevecht. Eerst is hij 4 krachtpunten, daarna is hij nog 2.
Roodijzeren schild: het kan als een normaal schild worden ingezet, maar biedt ook bescherming tegen vuurballen (Hier later meer over).

Eerst moeten er natuurlijk voorbereidingen wordt gepleegd, nadat dit gebeurt is kan het spel eindelijk echt beginnen:

Legende 1 – Schaduw boven Cavern
Deze legende vindt plaats aan de achterkant van het bord.
‘De held bereikte de geheime kamer, waar uitsluitend de Vorst van de schilddwergen toegang tot had. Maar nu was deze wijd open en er lag een gewonde dwerg voor. Het was Mart, de vertrouweling van Kram. Krampachtig omklemde hij een edelsteen. Met een laatste inspanning kreunde hij naar de helden: “De bol! Die is verdwenen!” En dan verloor hij het bewustzijn. Wat bedoelde Mart? Welke bol? En wie had hem aangevallen? Er snelde een schaduw door de ruimte, die in het donker van de mijn verdween.’

De spelers krijgen nu twee opdrachten:
Breng de gewonde Mart naar de artsen bij de Boom der Liederen voor de verteller letter H bereikt. (Hij staat op veld 42)
Vind meer over de schaduw uit.

‘Toen één van de helden de zuidelijke mijningang bereikte, werd hij door een dwergenwachter ontvangen. “Onze Vorst verwacht je al. Hij was recht in de troonzaal. Maar voordat je naar hem toe gaat, moet ik je over de geheime dwergendeuren vertellen. Die leiden naar een onderaards netwerk van gangen en verenigen de tegenstellingen tussen vuur en water.’
De dwergendeuren moeten door de helden worden opengedraaid om gebruikt te kunnen worden. Er is een vuurdeur en waterdeur met hetzelfde symbool. Als deze beide open liggen tellen deze als aangrensde velden en kunnen de helden zich van de een naar de ander bewegen.

‘Het was de helden duidelijk dat ze Kram zo snel mogelijk moesten ontmoeten om te weten te komen waarom hij hen om hulp had gevraagd.’
Nog een opdracht:
Een andere held moet met kram op hetzelfde veld komen te staan.
&
Een extra voorwerp:
Schildkroon: deze kan alleen Kram dragen. De kroon laat hem eenmaal per dag 2 dwergendeuren naar keuze openen of 2 water of vuurdeuren van plaats wisselen.

Team Roserre begint op veld 71 in de mijn. Team Paye begint op veld 69 bij de ingang van de mijn. Team Lilans begint op veld 6 ook in de mijn. Vanwege de plaatsing van de karakters besluiten we dat team Paye Mart naar de Boom der Liederen zal brengen. Team Lilans en team Roserre gaan elkaar ontmoeten en meer uitvinden over de schaduw.

De ontmoeting vindt snel plaats:
‘Kram haastte zich naar dekheld en vertelde: “Mijn vriend, het zijn duistere dagen voor Cavern. Sinds mijn kroning gebeuren er vreemde dingen. Eerst dacht ik dat sommige schulddwergen die ontevreden zijn over mij als vorst iets in hun schild voerden. Maar nu vrees ik dat er duistere machten in het spel zijn. Het zal niet eenvoudig zijn om die te bedwingen. Moge deze giften ons helpen.” ’
De held krijgt de uil & dwergenlaarzen.
Ook komen er locatiefiches op veld 11 & 33/34. Omdat we met 3 spelers zijn komt er nog eentje bij. Als een locatiefiche wordt bereikt wordt deze van het speelbord gehaald en wordt de volgende neergelegd.
Er komt nu nog een opdracht bij:
Verken alle 6 locatiefiches voordat de verteller de letter F bereikt.
‘ “We moeten ons haasten!”, zei de held. Plotseling snelde er een donkere schaduw door de ruimte. Hij wierp Kram op de grond en verdween spoorloos. “Wat was dat?”, vroeg de held geschrokken. Somber antwoordde de Vorst: “Laten we dat uitzoeken!” ‘

De teams gaan weer uit elkaar: Team Roserre gaat richting de brug om het locatiefiche te draaien & Team Lilans gaat richting de schaduw en stoppen even in het geheimzinnige meer voor een locatiefiche:
‘Met gemengde gevoelens betrad de held het meer. Dat was nog altijd duister en griezelig, maar nu leek het nog gevaarlijker dan anders. De held had pas een paar stappen door het koele water gedaan toen hij een afgrijselijk gefluit hoorde. Het boorde zich diep in zijn hoofd en leek hem van zijn wilskracht te beroven. Dan zag hij hoe monsters uit het water opkwamen en zich over de mijn verspreidden. De held rilde en wilde dit vervloekte water zo snel mogelijk ontvluchten.’
Er komen monsterfiche’s in het spel, die gedraaid worden als een held het meer betreedt of er dooreenloopt. Ook komt er een nieuw locatiefiche bij.

En team Paye is nog niet vergeten hoor, die zijn dapper met de gewonde dwerg op de rug door de mijn heen aan het trekken, vuurballen en monsters ontwijkend. Dit is alleen best zwaar en gaat dus niet zo hard 🙂

Team Lilans komt bij de schaduw in de buurt:
‘De held zag de schaduw op de muur naast zich en trad dichterbij. Maar toen hij de muur aanraakte, was daar niets. Ook anderen waren dit verwarrende waanbeeld al tegengekomen. Het leek op verschillende locaties van de mijn op te duiken, maar zodra er iemand naderde, verdween het spoorloos. Hoe zouden de helden deze schaduw dan te pakken kunnen krijgen? Hun enige hoop was Mart. Hij had al tegen hem gevochten en het overleefd.’
Vanaf nu gaat de schaduw zich verplaatsen totdat al zijn fiches op het bord liggen. Als een held het veld met de schaduw betreedt verplaatst hij zich weer naar het eerstvolgende hogere veld.

Team Roserre komt aan op de brug:
‘De held had nu het diepe ravijn Baratrum, de long van Cavern bereikt. Voorzichtig betrad hij de touwbrug om naar de andere kant te komen. Een ijzige wind waaide door het ravijn, waardoor de bug heen en weer begon te schommelen. De held bleef staan om zijn evenwicht niet te verliezen. Daarbij keek hij naar beneden en zag hij een ongebruikelijk aantal monsters. Die omringenden iets wat er als een mens uitzag. Meer kon hij er niet uit herkennen, want de monsters ontdekten hem daarvoor. Zo snel hij kon, stak hij de wankele brug over.’
Elke keer als een held de brug nu gebruikt moet er een monsterfiche worden gedraaid. Ook komt er een nieuw locatiefiche bij, deze liggen nu allemaal op het bord, of zijn al weer weggehaald.

Eindelijk komt team Paye met de gewonde Mart aan bij de Boom der Liederen:
‘Toen de wachters de held met de gewonde Mart zagen, renden ze hen tegemoet en ontfermden ze zich direct over de gewonde. Ze brachten hem naar de hut van e arts, die meteen begon met het verzorgen van zijn wonden.’
Mart moet 3 rondes lang genezen, dus gaan de helden verder met de opdracht van de locatiefiches. Team Paye ontfermt zich over de bescherming van Mart, er mag namelijk geen monster bij hem op het veld terecht komen.

De teams in de mijn gaan de laatste locaties af:
De verlaten toren
‘De held ontdekte een spleet in de muur. De gang er achter leidde naar de verlaten toren. Deze bleek van alles te zijn: oud, verwaarloosd en koud. Maar verlaten was hij zeker niet. Want toen de held de toren betrad, vond hij een kookplaats waarvan het vuur niet lang geleden kon zijn gedoofd. De gloed was nog warm.’
Er komt nu een veld tussen dat van de verlaten toren en een veld in het bos. Hierdoor is dit nu verbonden.
‘De held liet zijn blik verder door de toren gaan en ontdekte daarbij een houweel. Toen hij deze oppakte, zag hij iets gekleurds onder een steen schitteren. Gelukkig had hij de houweel om de rots daarmee snel te kunnen weghakken. Er kwam een prachtige runensteen tevoorschijn. “Deze zal me zeker goede diensten bewijzen”, jubelde de held.’
De held krijgt nu de houweel en één van de runenstenen.
‘Nadat de held zijn vondst bij zich had gestoken, sprong er plotseling een wardrak op hem af.’
Ook komt er dus een wardrak bij.
De zaal van de vier schilden:
‘De held betrad de zaal van de vier machtige schilden. Ook al waren die hier al lang niet meer geweest, voelde hij de macht die ze eens hadden uitgestraald. Hij was hier echter niet de enige. Een paar monsters hielden zich met een massief schild bezig, dat tegen een voetstuk leunde. Toen de held naderde snelde er plotseling een schaduw door de ruimte. Een beklemmend gevoel overviel hem. De monsters leken hetzelfde te ervaren, want zonder verder aandacht aan de held te schenken, vluchtten ze de zaal uit. “Welke duistere macht is hier actief dat zelfs monsters voor hem terugdeinzen?”, vroeg de held zich af toen hij het schild pakte.’
De held krijgt het roodijzeren schild in zijn bezit en er komen nog meer monsters op het veld.
Diepe mijnen:
‘Een beklemmend gevoel besloop de held toen hij de diepe mijnen betrad. Er deden veel griezelige en beangstigende verhalen over deze gevaarlijke locatie de ronde. Kram stamde uit de diepe mijnen en wist van de geheime van de duistere grotten die diep onder Cavern verscholen lagen. Maar of die echt waar waren? Dat wist niemand precies. Opeens rammelde er iets dreigend achter de held en er dook een metaalachtige, glanzende constructie in de gloeiende gang op. “Wat was dat?” Zoiets had de held nog nooit eerder gezien.’
Er komt een golem het spel in, dat belooft niet veel goeds…
Hiermee zijn alle locatiefiches gedraaid en is deze opdracht dus op tijd voltooid.

Ondertussen is Mart weer genezen:
‘Het was de arts gelukt om Mart in korte tijd te genezen. Tijdens zijn genezing had Melkart hem bezocht. Hij kon hem informatie over de onbekende aanvaller geven. Mart stuurde de held een bericht, waarin hij openbaarde dat men met behulp van deze edelsteen de schaduw op afstand kon houden. Daarna ging hij direct op weg naar de mijn.’
Mart kan nu ook helpen in een gevecht. Hij kan voor 1 uur op het dagspoor ook 4 stappen zetten.
‘Dankzij Mart hadden de helden de beslissende tip voor het gevecht tegen de schaduw gekregen. Met behulp van de edelstenen die Mart hen gegeven had, zou het nu mogelijk zijn om de beweging van de schaduw zover in te perken dat de helden gezamenlijk tegen hem konden vechten.’
De helden kunnen nu met edelstenen schaduwfiches van het bord verwijderen. Dit zorgt ervoor dat de schaduw minder kan bewegen. Als er net zoveel schaduwfiches als helden zijn kunnen de helden het gevecht aangaan.
Nu krijgen de helden ook het doel van de legende:
De schaduw moet verslagen worden voordat de verteller letter N heeft bereikt.

Ook wordt de letter F bereikt op het spoor:
‘De helden hebben zich een overzicht van de mijn verschaft. Ze zijn veel eigenaardige zaken tegengekomen. In plaats van antwoorden te vinden, waren veel nieuwe vragen opgekomen. Maar er was nu geen tijd om daar over na te denken. De schaduw had Kram al aangevallen, Mart verwond en de mysterieuze bol gestolen. Hij mocht hoe dan ook niet meer schade aanrichten en moest tegengehouden worden.’
Er komen runenstenen gedekt met rood ijzersteen in het spel. Het rode ijzersteen moet met de actie vechten eerste verwijderd worden voordat een held de runensteen kan oppakken.

We krijgen de schaduw vrij snel te pakken met z’n allen, maar als we hem eenmaal moeten bevechten komen we erachter hoe moeilijk dit eigenlijk is. De eerste keer dat we het proberen verliezen we ook. In eerste instantie wilde we het opgeven, maar we hadden nog genoeg tijd over op het spoor totdat we bij letter N zouden zijn, dus besluiten we meer dingen te verzamelen om nog sterker te worden en uiteindelijk toch de schaduw te kunnen verslaan.
Als we meerdere attributen hebben waarmee we denken dat we de schaduw kunnen verslaan in ons bezit hebben gaan we het nog een keer proberen. Deze keer lukt het op het nippertje, maar het is gelukt!
‘Het was de helden gelukt! De schaduw was verbannen! Maar nog terwijl hij in rook opging, lachte hij honend: “Jullie dwazen! Geloven jullie echt dat jullie hebben gewonnen? Mijn doel was om de bol te stelen en jullie bezig te houden. Niemand kan Rudnar nu nog tegenhouden.” De helden zagen een blauwachtig licht uit één van de gangen komen. Ze renden zo snel ze konden tot ze niets meer zagen behalve het felle licht en plotseling was alles anders…’

Legende 2 – Vreemd vaderland
Deze legende vindt weer plaats aan de voorkant van het bord.
‘De helden hadden de schaduw in Cavern verslagen. Maar diens meester Rudnar was met de gestolen bol ontsnapt. Het blauwe licht kwam van een portaal dat Rudnar voor zijn vlucht had gebruikt. De helden waren hem achterna gestormd en in een donkere gang beland. Toen ze uiteindelijk het einde van de gang bereikten, vonden ze zichzelf in de schaduw van de klauwlnrots terug.’
‘De helden vlieten hun blikken over het Rietland gaan. Het was enorm veranderd, verwilderd en woest. Wat had dat te betekenen? Ze ontmoetten een oudere man en vroegen hem wat er was gebeurt. “Hoe is het mogelijk dat jullie dat niet weten? Er heerst oorlog! De trollen hebben het land verwoest. Ik ben maar een eenvoudige honingwijnhandelaar. Men noemt mij Erloth. Maar ook mijn wagen is doo een trol vernietigd en mijn voorraad is opgezopen! Niemand is veilig voor de trollen. Jullie zien er als ervaren avonturiers uit en kunnen Brandur vast en zeker van dienst zijn. Hij bereidt zich in zijn kamp op de volgende slag voor en zoekt altijd naar versterking. Of anders kunnen jullie het bij een van de andere volken proberen. Zowel de wachters als de schulddwergen zouden waardevolle bondgenoten kunnen zijn. Tegen de trollen moet iedereen samenwerken.” ‘
De burcht op het bord wordt ingewisseld voor een kamp en de kar wordt op het bord nu ook aangegeven als een stukke kar.
‘De helden moesten eerst even alles op een rijtje zetten. Er heerste oorlog met de trollen en Brandur was in leven? Ook al was dat moeilijk voor te stellen, kon dat maar 1 ding beteken… Ze waren in het verleden van Andor, in de tijd van de trollenoorlogen, beland! Dat was dus de kracht van de bol uit Cavern: die opent een portaal naar het verleden! Omdat de helden bij de zoektocht naar Rudnar geen aanknopingspunt hadden, besloten ze om bij één van de drie volken naar informatie te zoeken en meteen hun hulp aan te bieden. Rudnar bracht mogelijk de tijdlijn van Andor in gevaar!’
We moeten kiezen waar we naartoe gaan, naar de mijn, naar de Boom der Liederen of naar de burcht. Wij kiezen ervoor om naar de mijn te reizen.
We krijgen de volgende opdracht:
Een held moet veld 71 bereiken voordat de verteller op B komt.
Er komen geneeskrachtige kruiden in het spel en de groep krijgt 1 gift van de schilddwergen naar keuze.

Dit gaat heel snel, binnen de kortste keren staat er iemand op het veld:
‘Twee jonge dwergenwachters stonden bij de ingang van Cavern en versperden de held de toegang. Niets wekte echter de indruk van duistere machten. Rudnar was hier niet. Toen de held al omkeerde, klonk er uit het binnenste van Cavern plotseling een bulderende stem: “Radan! Bord! Ik heb jullie toch opgedragen om iedereen naar mij te leiden, zolang het geen trol is!” Een krachtige dwerg kwam aangerend. “Vergeef ons, treed binnen”, zei hij en hij begeleidde de held naar binnen. “Ik ben Halllwort, Vorst van de schilddwergen. Vertel me, is er nieuws van de oorlog?” De held wist dat Hallwort de grote, die van sommige dwergen de bijnaam “de achterlijke” zou hebben gekregen, nieuwsgierig was naar alles wat zich buiten Cavern afspeelde. Zonder het antwoord af te wachten ging hij verder: “Ik heb een brug laten bouwen om handel met mensen te drijven, maar de trollen blokkeren de weg. Men moet daar iets tegen doen. Bij de oude wachttoren zouden er al gevechten zijn geweest. Ik stuur arbeiders om de gammele oude toren te verstevigen. Dat zou een voordeel in het gevecht tegen de trollen kunnen zijn. Helpt u hen?” ‘
De schilddwergen komen in het spel en moet naar veld 17. Ze kunnen met een held meebewegen en zijn 4 extra krachtpunten in een gevecht.
‘Hallwort vertelde over oude dwergendeuren, die in deze tijd over het hele land verspreid toegang tot een onderaards netwerk verleenden. “Daar beneden bevindt zich goed bouwmateriaal. Daarmee zou de toren weer een tijd tegen de horde kunnen standhouden.’
Er komen dwergendeuren in het spel. Elke keer als een held door een dwergendeur heen gaat krijgt hij een roodijzersteen.
Wij krijgen weer een opdracht:
Wij moeten een totaalwaarde van 21 roodijzersteen naar veld 17 brengen met de schilddwergen voor de verteller op E komt.

Ondertussen heeft de verteller ook veld B bereikt:
‘De helden bereikte het nieuws dat de trollen die eerder door de troepen van Brandur waren teruggedrongen zich nu bij de oude dwergeneik verzamelden en zich op de volgende slag voorbereidden.’
Er komt een tegel “kamp van de trollen” op veld 39. Een held moet 14 of meer dan 14 wilskrachtpunten hebben om het veld te betreden of passeren. Zodra een monster het veld betreedt komt het op 1 van de tonnen.
‘Uit alle windrichtingen kwamen monsters om zich bij het kamp van de trollen aan te sluiten. Daar zouden ze zich herformeren om het Rietland aan te vallen.’
Er worden nu pijlfiches op het bord gelegd wat ervoor zorgt dat de monsters richting het kamp van de trollen gaan.
‘Dat mocht niet gebeuren! De helden moest ervoor zorgen dat er niet teveel monsters aansloten. De mensen waren nog niet klaar voor een open veldslag.’
Onze opdracht luidt als volgt:
We moeten verhinderen dat er teveel monsters in het kamp komen. Het is mislukt als er geen monster meer op een vat kan staan.

We gaan slim te werk, we verslaan alleen de monsters die we moeten verslaan, maar niet te veel zoals we de allereerste keer deden dat we Andor speelde deden, dit zorgt er namelijk voor dat de legden veel sneller voorbijgaat, iets wat we bij deze legende niet kunnen veroorloven.
Team Paye neemt de schilddwergen weer met zich mee en team Lilans en team Roserre werken samen om de dwergendeuren te draaiden en zo roodijzersteen te vezamelen.
‘De dreiging van de monsters kwam voelbaar dichterbij. De helden moesten tijd winnen. Eén van de helden stelde voor om de drankvaten in het kamp van de trollen te vergiftigen. Reka, de heks, dwaalde in deze periode ook al door het land. Zij zou zeker kunnen helpen bij het brouwen van zo’n gif.’
De helden moeten dus tussen alle mistfiches op zoek gaan naar Reka. Team Lilans en team Roserre nemen dit op zich tijdens het verzamelen van het rood ijzersteen.

Het verplaatsen van de dwergen en het verzamelen van de ijzerstenen gaat voorspoedig:
‘ “Aan het werk dan maar, mannen”, bromde één van de schilddwergen, waarop ze met de wederopbouw van de oude wachttoren begonnen.’
De schilddwergen zijn tijdelijk onbeschikbaar, totdat de wachttoren af is.

Ook Reka wordt snel gevonden:
‘Reka was bereid om een gif te brouwen. Dat zou echter wat tijd in beslag nemen.’
Het gif zal pas over een tijdje in het spel komen, eerst maar verder met andere opdrachten.

Ondertussen zijn de schilddwergen klaar met bouwen:
‘De schilddwergen hadden uitstekend werk geleverd. De vervallen plakken van de wachttoren waren verbeterd. In een oude verstopte kamer had één van de dwergen een boog gevonden.’
De toren komt nu op veld 17 te staan. Als een held op de toren vecht krijgt hij 2 krachtpunten extra. Er komt ook een boog bij op het veld.
‘Vorst Hallwort had de schilddwergen opgedragen om ook de andere volken te ondersteunen.’
Wij kiezen ervoor om naar de burcht te gaan om te helpen. We moeten de schilddwergen hier naartoe begeleiden.

De verteller heeft ondertussen ook de letter E bereikt:
‘Er dook een ongelooflijk bloeddorstige trol in het Waakzame Woud op. Hij joeg zelfs de zwakkere monsters angst aan. Zodra hij hen naderde, sloegen ze op de vlucht.’
Deze trol jaagt de andere monsters voort en hij kan niet verslagen worden. Wij besluiten om hem rustig het kamp in te laten lopen, dat staat namelijk nog best leeg.
Team Paye ontfermd zich weer over de verplaatsing van de schilddwergen en de andere teams gaan ervoor zorgen dat ze het gif van Reka snel kunnen ophalen en gebruiken en dat het kamp niet te vol wordt.

We hebben de dwergen hier snel naartoe geleid:
‘Harthalt, de eerste held van Andor! Deze machtige krijger herkende de held direct en niet alleen an het vuurschild in zijn hand. De zwaardmeester leek verrast door de aanwezigheid van de schilddwergen. Hij was echter ook dankbaar toen die hun hulp bij de versteviging van het kamp aanboden. “Onze houten palissade kan inderdaad wel een massievere fundering gebruiken”, gaf hij toe.’
Weer een opdracht erbij:
We moeten rood ijzersteen verzamelen en het naar veld 0 brengen. De schilddwergen moeten totdat dit is gebeurt hier blijven.

Ondertussen komt het gif beschikbaar voor de helden, maar er komt nog een extra complicatie bij:
‘Het was de trollen gelukt om nog meer monsters te overtuigen om zich bij hen aan te sluiten. Uit alle richtingen rukten ze op.’
Er komen allemaal monsters op het veld bij! Tijd om het gif op te halen en het kamp van de monsters te vergiftigen en dus te legen!

We weten het doel van de legende nog niet dus:
‘Rudnar moest zich ergens in deze tijd ophouden. Hij moest zo snel mogelijk worden tegengehouden! De tijdlijn van Andor was mogelijk in gevaar, net als de wachters van de Boom der Liederen, die deze bewaakten!’
Totdat we het doel van de legende weten moeten we de letter N bij elke zonsopgang omhoog schuiven, tot we het doel van de legende weten. Gelukkig halen we onze opdracht snel en krijgen we weer nieuw informatie:
‘Verontrustende berichten bereikten de helden. Bij de Boom der Liederen was een gehoornde taurus opgedoken, die de rust van de wachters verstoorde.’
Er moet een held naar de Boom der Liederen, dan krijgen we het doel van de legende te horen. Gelukkig staat er een held in de buurt, die heeft net het kamp vergiftig en kan gelijk door.

‘De held hoorde dat een medicijnman van de tauri donkere wolken bezwoer en zo de wachters had gedwongen om hem naar sterrenkruid te leiden. Uit angst hadden ze hem naar de bergen gestuurd, waar sindsdien steenlawines de dalen indonderden en alle wegen blokkeerden.’
Thogger komt op het veld, je wordt verhindert van bij hem in de buurt te komen omdat er rotsblokken op de weg liggen. Elke zonsopgang verplaatst Thogger en komt er bij het vierde uur van de zonsopgang een steen bij hem op het veld. Zo wordt het steeds moeilijker om bij hem te komen. de rotsblokken moeten eerst worden verwijderd.
Het doel van de legende is het verslaan van Thogger. Hij mag niet veld 84 bereiken, dan is de legende mislukt.

Er is een beetje onenigheid over hoe dit nou aangepakt moet worden, we willen het liefst natuurlijk zo min mogelijk rotsblokken op onze weg hebben en zo een grotere kans hebben om de legende goed en snel af te ronden. Uiteindelijk hebben we een goed en duidelijk plan en werkt dit ook goed. We verslaan Thogger!
‘Een laatste bliksemschicht sloeg het bergravijn in, daarna ging de storm liggen. Thogger zakte uitgeput op de grond. “Jullie hebben gewonnen”, gromde de taurus. “Ik vind hier toch niets.” Eén van de helden vroeg: ”Je zoekt toch naar sterrenkruid?” De taurus keek hem wantrouwend aan. “En wat dan nog. Wat kan jullie dat schelen? Hier groeien alleen doodgewone geneeskrachtige kruiden. En ik dacht dat deze tijdreis iets zou opleveren. Het was wel duidelijk dat die duistere kerel me heeft misbruikt.” “Je had niet alles in puin hoeven leggen. Wij kunnen je de weg naar sterrenkruid wijzen.” Thogger fronste zijn brede voorhoofd: “Waarom zouden jullie dat doen?” “Omdat de zoektocht naar sterrenkruid ook de zoektocht naar hoop betekent. En die willen we je geven als je zonder tegenstribbeling meekomt.” Thogger beloofde om geen problemen meer te veroorzaken en was bereid om op de hulp van de helden te wachten, die eerst ander dingen moesten doen.’

We hebben de legende gehaald!
‘Het was de helden gelukt om te voorkomen dat de trollen konden samenspannen. Toen de grote trol dat inzag, maakte hij rechtsomkeert en ging hij er vandoor. De helden waren er echter zeker van dat hij met versterking zou terugkeren. Maar vooralsnog was het gevaar van de trollen geweken. De helden hadden Rudnar niet opgespoord, maar wel één van zijn handlangers onschadelijk gemaakt. Ze zouden echter spoedig achter de plannen van Rudnar komen, en er nog dieper in verwikkeld raken…’

Legende 3 – De laatste schaduw
‘Na de overwinning op de handlanger van Rudnar keerden de helden naar Erloths tent terug om onder het genot van honingwijn de verdere plannen te bespreken. Ze bevonden zich nog altijd in het duistere verleden en Rudnar kon ongestoord amok maken. Hij moest worden verslagen, want alleen dan konden ze in het bezit van de bol komen, het tijdportaal openen en weer naar hun eigen tijd terugreizen. Volkomen uitgeput, maar zonder oplossing gingen ze bij de schemering naar bed.’
Alle helden komen op het bord, maar ook een hoop monsters:
‘Toen de helden ontwaakten, was het overal om hen heen donker. Er was geen zonnestraal te bekennen.’
Er komt een duisternisveld op het zonsopgangveld. Dit betekent dat monsters zich niet meer op de normale manier bewegen. Ze bewegen zich bij verschillende uren van het dagspoor, als een tijdsteen voor de eerste keer op een uur komt waar monsters mee verplaatsen wordt de beurt stilgelegd en worden de betreffende monsters verplaatst.
Veld 72 wordt het kamp van de helden, het kamp kan worden afgebroken, meegenomen en ergens anders weer worden opgebouwd.
Aan het eind van elke ronde als de helden allemaal hun dag hebben beëindigd worden de symbolen op het duistenisveld uitgevoerd. Hier staat ook een kampvuursymbool op. Als een held aan het eind van zijn beurt niet op veld 71, veld 72, veld 57 of het veld waar het kamp van de helden is staat verliest hij wilskrachtpunten.
‘Uit het donker kwam Harthalt aangelopen en hij begon buiten adem te vertellen: “Hij kwam met de mist. Alles werd duister. Hij bracht de nacht met zich mee; er is geen dag meer. Daarna trok hij een magische sluier om het kamp heen. We konden hem niet tegenhouden. Brandur stuurde me om jullie om hulp te vragen. Hij zei dat alleen Reka tegen zulke magie kon helpen. Ik ging direct op weg. Ik kon nog net ontsnappen voordat de sluier zich sloot. Deze sluier is als een onoverkoombare muur. Brandur en de anderen zitten in het kamp gevangen. Niemand komt er nog in of uit.’
Harthalt komt nu ook in het spel voor 1 uur op het dagspoor mag je hem 4 velden verplaatsen. In een gevecht ondersteunt hij helden met 4 krachtpunten, wat wij dus goed kunnen gebruiken. Rudnar komt op veld 0 te staan en er komt een schaduwfiche op de velden rond de burcht, deze kunnen niet betreden, noch gepasseerd worden. Als monsters hier komen staan ze vast op een schaduwfiche, ze kunnen niet meer aangevallen worden of bewegen. Als een monster op veld 0 komt wordt het ook op een schaduwfiche gezet.
De legende is mislukt als er geen plek meer is voor een monster.
‘Geen van de helden had ooit van zo’n magische sluier gehoord. Ook de aanhoudende nacht zorgde voor een onbehaaglijk gevoel. Ze waren het erover eens dat voor het oplossen van het raadsel Reka snel gevonden moest worden. Maar waar was ze?’
Dan krijgen we onze eerste opdracht:
Vind Reka & de vuurcirkel. Reka ligt gedekt en de vuurcirkel ligt open op het bord.
De helden krijgen ook weer krachtpunten, goud en een uil. Daarna kan onze reis van start gaan. We gaan alle mistfiches af op zoek naar Reka. We vinden haar niet heel snel, eindelijk als we het laatste mistfiche omdraaien is ze daar, gelukkig wel binnen het eind van de dag:
‘ “Ik wist dat jullie zouden komen”, zei Reka met een geheimzinnige gezichtsuitdrukking. “Het licht van de zon kan de wereld niet meer bereiken. De kringloop van de natuur is in de war geschopt. Om de vloek van de duisternis te doorbreken, is een gevoelig ritueel nodig. Maar naast zeldzame en zorgvuldig geselecteerde ingrediënten is een enorme wilskracht vereist. De benodigde voorwerpen moeten ongezien naar een gewijde locatie, de vuurcirkel, worden gebracht. Allen daar kan ik proberen om het ritueel uit te voeren. Maar ik waarschuw jullie, jullie mogen de voorwerpen pas bij de vuurcirkel bekijken, anders zijn ze onbruikbaar voor het ritueel en zal het niet lukken.” ‘
Er komen runenstenen en geneeskrachtige kruiden in het spel. Ook worden er drakenbotten neergelegd en de zwarte eenhoorn komt in het spel.
Onze opdracht luidt als volgt:
Breng Reka naar de vuurcirkel en breng haar de volgende dingen: 2 geneeskrachtige kruiden naar keuze, 2 gelijkgekeurde runenstenen & drakenbotten met een totaal waarde van 3.

Team Paye gaat Reka naar de vuurcirkel brengen, zij stonden toch al bij Reka op het veld. Team Roserre en team Lilans gaan opzoek naar alle spullen die nodig zijn voor het ritueel.
Ondertussen heeft de verteller letter E bereikt op het spoor:
‘Het land was nog altijd in diepe duisternis gehuld. Nog meer monsters kropen uit hun holen en gingen op weg naar Brandurs kamp.’
Er komen nog meer monsters bij op het bord! Zelfs een trol, gelukkig is er niet alleen maar slecht nieuws:
‘Ondanks alles leiden de helden zich niet uit het veld slaan en ze waren nog altijd vastbesloten om de voor hen liggende uitdagingen te overmeesteren. Ze werden daarin versterkt toen ze goed nieuws ontvingen: beschut door de duisternis was het de schilddwergen gelukt om de oude wachttoren weer op te bouwen. Die zou in het gevecht tegen de monsters van pas kunnen komen.’
De toren komt weer op het speelbord als een held op de toren staat geeft het hem extra krachtpunten.

Team Roserre moet tot in de bergen reizen op zoek naar de benodigdheden, maar ze krijgen wel de nodige spullen verzameld zodat Reka haar ritueel kan uitvoeren:
‘Reka nam de voorwerpen van de helden in ontvangst. Ze had alles voor het ritueel al voorbereid. Ze ging nu in het midden van de vuurcirkel staan. Zachtjes mompelde ze voor zich uit en wipte bedachtzaam heen en weer. Zo raakte ze in een diepe trance. Het duurde even voordat ze daaruit ontwaakte. Uitgeput hijgde ze: “Gelukt!” Terwijl Reka krachteloos ineenzakte, opende ze haar hand en reikte de helden één van haar toverdranken aan. Op dat moment begon de duisternis op te lichten. De eerste zonnestralen doorbraken de wolken. Reka had daadwerkelijk de vloek van de duisternis opgeheven. Ook Rudnars macht had ze daarmee verzwakt. Hij kon de ondoordringbare magische sluier om het kamp niet meer gesloten houden. De weg was geëffend. Nu konden de helden naar het kamp terugkeren om Brandur te bevrijden en Rudnar te verslaan.’
Er komt een toverdrank in het spel en het duisternisveld mag worden weggehaald. De runenstenen zijn de enige objecten uit het ritueel die mogen worden herbruikt.
‘Reka’s ritueel bleef echter niet zonder zware gevolgen. Het opheffen van de magische sluier bevrijdde ook een paar monsters, die nu direct voor Brandurs kamp stonden.’
Een paar schaduwfiches worden weggehaald, gelukkig heeft dit voor ons geen heftige gevolgen, we kunnen aan de slag met onze volgende opdracht:
Versla Rudnar. Hij moet in 1 keer verslagen worden.
We reien met z’n allen richting Rudnar. We verzamelen wat we kunnen om hem met z’n allen te overmeesteren. We nemen bijvoorbeeld Harthalt mee en gaan op zoek naar nog meer runenstenen voor de zwarte dobbelstenen.

We gaan het gevecht met hem aan en we verslaan hem! We denken de legende gehaald te hebben, maar dat was helaas niet waar:
‘Na een slopend gevecht leek Rudnar verslagen. Hij zakte door zijn knieën. Maar dan trok hij de magische sluier die nog om de burcht hing op en hulde hij zich in schaduwachtige slierten. De monsters die daarvoor nog in deze sluier gevangen zaten, zakten bewegingsloos op de grond. Rudnar hief zich op, schoot vliegend door de lucht en verdween in de verte. De helden beseften dat dit gevecht nog niet voorbij was…’
Alle monsters en overige schaduwfiches mogen van het bord verwijderd worden. Rudnar staat nu op veld 83 in de bergen.
‘ “Hij is verzwakt”, kuchte één van de helden. “We moeten hem achterna en hem voor eens en altijd tegenhouden.” In allerijl zochten de helden hun uitrusting bij elkaar, namen ze afscheid van Brandur en gingen ze op weg naar het gebergte.’
We krijgen de houweel en de dwergenlaarzen & we krijgen het doel van de legende te horen:
Versla Rudnar. Hij moet in 1 keer verslagen worden.
Alweer dus, we gaan onderweg naar de bergen, met de dwergenlvaarzen gaat dit voor 1 held voorspoedig, deze kan ook Harthalt mee verplaatsen, we hebben de krachtpunten nodig willen we Rudnar kunnen verslaan.

Eenmaal aangekomen is het nog een spannend eindgevecht, maar uiteindelijk verslaan we hem dan toch:
‘Gewonnen! De vreugde van de helden was groot toen Rudnar zich overgaf. “Ik wilde alleen maar rust vinden”, kreunde hij. De helden keken elkaar vragend aan. Rudnar vertelde dat Brandu hem ooit had verstoten en een vloek over hem had uitgesproken. Daardoor kon hij geen vrede vinden en leefde hij zijn bestaan als halfdode. Alleen de Koning had hem kunnen verlossen en hem zijn rust kunnen schenken. De helden hadden medelijden met hem. Chada was het die haar hand uitrekte en hem op zijn schouder aanraakte. Er verscheen wat vrede in de gezichtsuitdrukking van Rudnar. Hij sloot zijn ogen en zweefde er als schaduw vredig vandoor…’
‘Wat was daar zojuist gebeurd?’ Chada had Brandurs vloek opgeheven en Rudnar rust gebracht, maar waarom? Dat raadsel moest een andere keer worden opgelost. Op de plek waar Rudnar zich kort daarvoor nog bevond, zagen de helden de gezochte bol, het voorwerp dat hen naar deze tijd had gebracht. Rudnar had het uit Cavern gestolen en er een portaal mee geopend om naar Brandurs tijd te reizen. De helden waren hem achterna gegaan en hadden zo hun deel aan de geschiedenis van Andor bijgedragen.’
‘Mairen hief de bol op: “Het wordt tijd om naar huis terug te keren. Onze taak hier is volbracht.’
‘De helden vertrokken direct van de verlaten toren, staken het oostelijk Rietland over, gingen over de marktbrug en klommen dan bij de Klauwlnrots naar Nehals gang. Eara was het die het portaal met behulp van de bol opende. Een blauw licht flikkerde op toen de helden door het portaal gingen en het hen zwart voor de ogen werd. Toen ze bijkwamen, lagen ze in een donkere gang. Het moest één van de mijngangen in Cavern zijn. Kram greep de bol, die op de grond lag, en bestudeerde hem nadenkend. Hij fluisterde: “Niemand zou deze ooit weer mogen misbruiken.” Hij wierp de bol met volle krach tegen de rotswand. De bol versplinterde in duizenden deeltjes. Plotseling kwam er iemand op hem afgerend. Het was Mart. “Mijn Vorst! Na de succesvolle strijd tegen de schaduw staan de schilddwergen eendrachtig achter je. Je hebt ons succesvol door deze donkere tijd geleid.” ‘

 

Posted in