Het is het begin van het industriële tijdperk in Nederland. Eeuwenlang vertrouwde het land op een reeks dijken en door de wind aangedreven pompen om het te beschermen tegen de constante dreiging van overstromingen vanuit de Noordzee, maar dit systeem volstaat niet langer.
In Pandemic: Rising Tide, is het je doel om tragedie af te wenden door vier moderne waterbouwkundige constructies te bouwen op strategische locaties die je zullen helpen het land te verdedigen tegen terugvordering door de oceaan. Stormen broeien en de zeeën zijn rusteloos. Het zal al je geslepenheid kosten om de waterstroom lang genoeg onder controle te houden om de toekomst van Nederland in te luiden. Het is tijd om aan het werk te gaan.
Het indammen van het water dat het binnenland dreigt te overlopen, is je grootste uitdaging. Waterniveaus in een regio worden weergegeven door kubussen en naarmate de huidige waterinsluitingssystemen beginnen te falen, worden meer waterblokjes toegevoegd aan het bord. Omdat de waterstanden constant stijgen, kan het niet-handhaven van het insluitingssysteem snel leiden tot overstromingen over de gehele linie.
Om met succes de vier hydraulische constructies te bouwen die nodig zijn om Pandemic: Rising Tide te winnen, moet je eerst leren om de waterstroom te voorspellen en te manipuleren. Als je het waterniveau in het hele land niet op peil houdt, kun je gevaarlijk dicht bij het falen van je missie komen te staan. Gelukkig kan water bijeengedreven en tegengehouden worden door een strategisch geplaatste dijk of het stijgende water kan worden vertraagd door dit uit een regio te pompen. Het juist identificeren en ingrijpen in risicogebieden kan je snel een stap dichter bij de overwinning brengen…
Hoe spelen we?
Het voorbeeld hieronder is voor 3 spelers
Je begint met 3 kaarten (met 3 spelers)
Plaats dijken waar rode punten staan
Plaats waterblokjes op de aangegeven punten
Verzwak regios door dijken weg te halen (1. 3 eerste kaarten waar 3 dijken wegmoeten, 3 kaarten waar 2 dijken weg moeten en 3 kaarten waar 1 dijk weg moet. Als er geen dijk weggehaald kan worden plaats dan een waterblokje)
Schudt 5 hulpkaarten door de regiokaarten
Maak zoveel stapels als je stormen wil. Leg de stormkaarten erbij en schudt per stapeltje.
De speler met de regiokaart met de kortste primaire verdedigingslijn is de eerste speler.
Zie verder speelbord.