Skip to content

CodeNames

1.De voorbereiding

Codenames bestaat uit allerlei kaartjes die er in het begin wat moeilijk kunnen uitzien, maar eigenlijk zit het simpel in elkaar. Er zijn woordkaartjes die je op tafel moet leggen. De kaarten leg je in vijf rijen van vijf kaartjes. Vervolgens worden de rollen uitgedeeld. Het valt te zien met hoeveel spelers je bent, ben je met veel dan worden iedereen opgedeeld in 2 teams. Maar je kan het spel ook met 2 of 3 spelen. Er moet dus een blauw team gevormd worden, een rood team én een hoofd van de geheime dienst. Het hoofd van de geheime dienst kan de derde speler zijn, of één persoon van elk team.

Het hoofd van de geheime dienst houdt de gekleurde kaarten bij waar de posities opstaan van de spionnen (blauwe vakjes voor de woorden die de blauwe speler moeten raden en rode vakjes die het rode team moeten raden). Het is dus wel belangrijk dat deze kaart door geen enkel andere speler van elk team gezien kan worden. Zit nog niet te veel in met de gekleurde kaartjes, want die worden later in het spel gebruikt. Je kan ze natuurlijk al wel mooi in stapels leggen.

2. Het verloop van Codenames

Wanneer iedereen weet wat zijn rol is in het spel en de kaarten in de juiste volgorde op tafel liggen, is het tijd om het spel te spelen!

De baas van de geheime dienst geeft aan welke kleur er mag beginnen. Dat kan hij namelijk aflezen van zijn kaart die voor hem staat. Het is eerst de beurt aan het hoofd van de geheime dienst van de kleur die mag beginnen. Hij zal alle woorden die bij de kleur van zijn groep horen in zich op moeten nemen.

Wanneer er op de kaart van het hoofd van de geheime dienst van de blauwe kleur bijvoorbeeld wordt aangeduid dat de derde en de vijfde kaart allebei blauwe kaarten zijn. Zal hij een woord moeten bedenken die beide kaarten omvatten. Staat er op de derde plaats bijvoorbeeld kat en op de vijfde kaart bijvoorbeeld hond, dan kan het hoofd van de geheime dienst bijvoorbeeld dieren als koepelwoordgeven. Het hoofd mag enkel één woord zeggen. Als hoofd is het je taak om met één woord zo veel mogelijk woorden voor je team duidelijk te maken, want nadien moeten de spionnen gokken welke woorden te maken hebben met het woord dat hij zojuist opgenoemd heeft.

Ook moet hij opletten dat hij geen overkoepelend woord gebruikt die ook woorden van het rode team of de huurmoordenaar kan inhouden. Want wanneer de blauwe groep juist raadt, mogen ze nog eens raden en zo verder tot ze verkeerd raden. En als ze verkeerd raden dan zijn er twee opties. Of je kiest een kleur van het andere team en je geeft je beurt door of je kiest voor de huurmoordenaar. En dat is het laatste wat je als hoofd van de geheime dienst wil hebben, want wanneer je team de huurmoordenaar heeft getrokken is het spel afgelopen en wordt het andere team sowieso de winnaar!

De gekleurde kaartjes komen op het woord dat aangeduid wordt. Ook dus wanneer een spion van het rode team een woord van het blauwe team raad. Op die manier is het gemakkelijker om te zien wie er aan de leiding zit!

  • De aanwijzingen moeten gaan over de betekenis van de woorden
  • Gebruik geen woord die al op tafel ligt, of voor een deel op de tafel ligt
  • Je mag geen deel van het woord gebruiken in een ander woord: als visboer op de tafel ligt mag je bijvoorbeeld het woord vismarkt niet gebruiken
  • Ook cijfers mogen niet als ze met het woord (woorden) te maken hebben
  • Je mag enkel één woord gebruiken

Code Lill’s is een unieke speciaal voor Lilly gemaakte variant van Codenames ter gelegenheid voor haar 18e verjaardag. 

Posted in