Skip to content

Wingspan

Wingspan speluitleg

Bij Wingspan verzamelen spelers vogels in verschillende leefomgevingen om zoveel mogelijk punten te scoren. De speler die het meeste punten weet te scoren, wordt aan het einde van het spel uitgeroepen tot winnaar.

Het plaatsen van vogelkaarten in een territorium levert veren, eieren en
voedselfiches op. Die leveren allemaal punten voor je op. Je kan extra punten scoren door het behalen van doelen.

De voorbereiding van Wingspan

Voor je het spel kunt spelen, moet je Wingspan voorbereiden. Dit doe je zo:

  • Elke speler ontvangt acht actiestenen.
  • Elke speler ontvangt vijf voedselfiches, één per soort.
  • Elke speler ontvangt vijf vogelkaarten.
  • Elke speler ontvangt twee doelkaarten.
  • Elke speler kiest één van de doelkaarten en legt de andere af (uit het spel).
  • Een doelkaart levert aan het einde van het spel punten op als je aan de voorwaarden voldoet.
  • Leg 4 willekeurige fiches op het doelentableau.
  • Iedere speler krijgt een eigen spelerstableau.
  • Je gooit de dobbelstenen in het vogelhuisje.
  • Voordat het spel kan starten, moeten spelers bepalen hoeveel vogelkaarten ze bijhouden. Per bijgehouden vogelkaart leveren ze één van hun voedselfiches in. Als je dus drie vogels bijhoudt, start je het spel dus nog met twee voedselfiches. Je kiest zelf welke voedselfiches je afstaat.

Het spelverloop van Wingspan

Wingspan wordt gespeeld in vier ronden. Elke ronde bestaat uit een aantal beurten. Het aantal beurten wordt bepaald door het aantal actiestenen.

Als je aan de beurt bent mag je één actie uitvoeren, die je aanduidt door een
actiesteen op je eigen spelerstableau te leggen. Je kan per beurt kiezen uit één van deze vier acties:

  1. Een vogel spelen.
  2. Voedsel uit het vogelhuisje pakken.
  3. Eieren leggen.
  4. Vogelkaarten trekken.

1) Een vogel spelen
Je legt een actiesteen bij de actie ‘een vogel spelen’. Op een vogelkaart zie je volgende informatie:

  • De leefomgeving (dit kan er meer dan één zijn)
  • De kost om de vogel te spelen
  • Hoeveel veren de vogel oplevert.
  • Wat voor een nest de vogel bouwt.
  • Hoeveel eieren de vogel kan leggen.
  • De ‘wingspan’ van de vogel.
  • Een speciale actie.

De vogel speel je op de eerstvolgende lege plek in het territorium van links naar rechts. Dan betaal je de nodige voedselkost. Als je een voedselsoort niet hebt, mag je ook twee voedselfiches inleveren. Deze vervangen dan een voedselfiche naar keuze, die je nodig hebt om de gekozen vogel te kunnen spelen.

In de eerste kolom van elk territorium hoef je nooit meer te betalen dan de
voedsel kost. Dit verandert later in het spel wel. Dan betaal je één of meer eieren. Het aantal eieren dat je moet betalen, staat boven de kolom afgebeeld.

2) Voedsel uit het vogelhuisje pakken
Je legt een actiesteen bij de actie ‘het pakken van voedsel’.

Aan het begin van het spel mag je dan één van de dobbelstenen uit het vogelhuisje halen en het bijbehorende voedselfiche in je eigen, persoonlijke voorraad opnemen. Later in het spel kan het zijn dat je meer voedsel mag nemen.

Als alle symbolen in het vogelhuisje hetzelfde zijn dan mag de speler die het voedsel pakt ook kiezen om alle dobbelstenen opnieuw door het vogelhuisje te rollen.

Na het spelen van deze actie, voer je alle speciale acties van vogels in het territorium ‘bos’ uit. Dit doe je van rechts naar links!

3) Eieren leggen
Je legt een actiesteen bij de actie ‘eieren leggen’.

Aan het begin van het spel mag je dan twee eieren leggen. Dit doe je door maximaal twee eieren te verspreiden over de vogels die je eerder hebt gespeeld. Het maximaal aantal eieren dat een vogel tegelijkertijd in zijn nest kan hebben, staat op de kaart afgebeeld. Later in het spel kan het zijn dat je drie of vier eieren kunt leggen met deze actie.

Na het spelen van deze actie, voer je alle speciale acties van vogels in het territorium ‘grasland’ uit. Dit doe je van rechts naar links!

4) Vogelkaarten trekken
Je legt een actiesteen bij de actie ‘vogelkaarten trekken’.

Aan het begin van het spel mag je dan één kaart trekken van de gesloten stapel vogelkaarten of één van de drie open vogels in de vogelkaartenhouder. Als je een open vogelkaart kiest, dan moet je nadien die plaats onmiddellijk opvullen met de bovenste kaart van de gesloten stapel met vogelkaarten. Je neemt de vogel op in je hand. Later in het spel kan het zijn dat je twee of drie vogelkaarten mag trekken.

Na het spelen van deze actie, voer je alle speciale acties van vogels in het territorium ‘moeras’ uit. Dit doe je van rechts naar links!

Einde van een ronde
Als alle spelers al hun actiestenen hebben gebruikt, is een ronde afgelopen. Ze halen dan al hun actiestenen van het spelbord. Dan wordt gekeken naar het doel van de ronde op het doelentableau. De speler die de eerste plaats heeft behaald, legt één van zijn actiestenen op het eerste vakje bij dat doel. De speler die de tweede plaats heeft behaald, legt een actiesteen op het tweede vakje, enzovoort. Als een speler niet bijgedragen heeft tot het doel van de ronde, dan krijgt die speler altijd nul punten.

De drie open kaarten van de vogelkaarthouder worden vervangen door drie nieuwe kaarten.

De startspeler schijf gaat met de klok mee naar de volgende speler.

Dan begint de tweede ronde. Let op! Elke ronde hebben de speler één actie en dus beurt minder, want ze hebben een actiesteen moeten afgeven aan het doelentableau.

Acties vogels
Op de vogelkaarten vind je verschillende acties. Er zijn drie soorten:

  • ‘Als gespeeld’ betekent dat je de actie onmiddellijk uitvoert na het spelen van de vogel. Nadien wordt de actie niet opnieuw getriggerd.
  • ‘Als geactiveerd’ betekent dat de actie geactiveerd wordt, wanneer je een actie uitvoert in het territorium waar die vogel verblijft.
  • ‘Eenmalig tussen beurten’ mag deze actie activeren tijdens een beurt van een andere speler en als er aan bepaalde voorwaarden is voldaan.

Einde van het spel

Nadat er vier rondes zijn gespeeld, is het tijd voor de puntentelling. Spelers krijgen punten voor:

  • De veren op hun gespeelde kaarten
  • De veren op hun doelkaart
  • De veren op de einderondedoelen.
  • De voedselfiches op hun vogelkaarten
  • De eieren op de vogelkaarten
  • De vogelkaarten gestopt onder hun vogelkaarten.

De speler met de meeste punten, wint het spel.

Posted in